onsdag 16 juni 2010

Svärord och användande av fel ord i fel sammanhang

Det finns vissa ord och meningar jag inte gillar att höra. En del människor har så dålig vokabulär att jag blir mörkrädd. Att tonåringar och barn säger saker som "jävla cp" och sånt tycker jag inte om men när vuxna använder sig av ordet CP på fel sätt så finner jag inga ord. Jag tycker det låter så illa! Eller "jag får damp, damp-barn, hora" osv....

Vi vuxna ska framstå som föredömen och barnen hör vad vi säger, vi kan ju inte säga till barnen att de inte ska svära eller säga saker som vi säger. Snacka om kortslutning i barnens hjärnor. Jag tycker det låter illa när barn svär men jag är också medveten om vilken värld vi lever i, den är hård och barnen triggar varandra överallt i samhället. Därför, just därför måste vi vuxna tänka oss för, eller ska vi strunta i det och låta det vara? Ska vi tycka det är okej att barnen skriker ex. " mongo, cp-idiot, hora, idiot, blatte, bög" efter varandra i skolans korridorer?

Här hemma svärs det en gång ibland men det är inte ok vare sig vuxna eller barn gör det. Sen finns det ju så klart svärord och svärord. Tillåtet här hemma är till exempel "attans, sjuttsingen, rackarns, jägarns, tusan, järnspikar" men jag har märkt att även fasiken, jädrans och jäklar" har smugit sig in på listan. Svärord som absolut inte sägs är helvete och jävlar.
.
Jag vill också tillägga- jag är inget helgon. Jag svär också. Men- jag försöker definivt låta bli och att använda de minst fula orden när jag blir arg eller när jag slår mig (det är oftast då de fula grodorna hoppar ur min mun).

Ja jag ville bara få ur mig detta för det är något jag irriterat mig på en längre tid.

3 kommentarer:

  1. Tänkvärt inlägg Tina, kan bara hålla me..Vi vuxna måste bli bättre förebilder och våga säga till!! /melaine

    SvaraRadera
  2. Melaine: Du är ju för underbar som följer min blogg i vått och torrt :-).

    Hur går det med tjejjouren? Kan man samarbeta med projekt Unga Vuxna tror du? Rekommenderar ni någon gång att söka upp Unga Vuxna i Vimmerby eller Hultsfred?

    SvaraRadera
  3. Svordomar är en svår nöt att knäcka! Jag gillar inte heller det och det används inte så ofta av mig om jag inte blir arg eller irriterad då! Men det är inte de fula runda orden som många yngre använder i dag, för det är helt oacceptabelt tycker jag!
    Och du har ju så rätt att barnen blir påverkade av vuxna, men ibland så spelar det ingen roll vad man som vuxen gör, vissa barn följer egna "regler" ändå! Jag har 3 barn! Eric, där det kommer någon groda ur munnen ibland. Simon som svär som en bortsbindare! Har blivit lite bättre men när han blir uppspelt av olika saker, både bra och dåliga så kommer svordomarna fram!Alltså han svär även när han är glad. Inte de värsta som "hora, f-tta" etc, ja du förstår. Men de andra, som "fan, helvete, jävlar......!Har aldrig haft någon gräns om vi hör heller inte. Lena som bara är 7 år men ändå bara har testa ett par gånger med svordommar och då genast tittar skyldigt på mig!(När jag har hört i alla fall)Men vad är det som gör dessa 3 barn så olika? De är våra alla, vi har uppfostrat dem lika, men ändå så skiljer det! Och vi har verkligen inte tyckt att det har varit ok att svära i tid och otid! En nöt att knäcka!
    Kram!

    SvaraRadera