tisdag 8 november 2011

Hujedamej...

Sedan ett par dagar så har felix haft faslig tandvärk, då menar jag tandvärk på riktigt. Ingen sån där "tappa-tand-värk" utan "karies-långt-ner-i-roten-värk". Vi visste at det skulle komma, eller vi anade det men ville inte tänka på det riktigt. Hur kunde vi nu veta detta? Jo det ska jag förklara. För ca ett år sedan var felix på kontroll via folktandvården och allt va bra. Ett par månader senare hittade jag flera prickar på felix tänder, vadan detta?? Eftersom både evelina och jag går till en privat tandläkare o jag trivs där plus att de fått ordning på mina kaos-fel-lagade-tänder, så beslutade jag att de även skulle få titta på felix tänder. O han hade fem rejäla kariesangrepp=HÅL (folktandvården har fått sig en avhyvling hur de kunde missa detta av min tandläkare och de står även för kostnaderna). En tand fick dras ut och det var en historia för sig, en rejält traumatisk sådan (orkar inte ens tänka på det just nu). Resterande tänder fick lagas, sista tanden som skulle lagas blev det  kaos och hålet fick lagas hjälpligt men skulle förmodligen kännas av senare. O där är vi alltså nu.

Gråt o tandagnissel precis som det låter! I tre nätter i rad har han fäktats och gråtit, ylat o gnällt. Igår åkte jag till tandläkaren och frågade hur vi ska göra, dra ut tanden i vaket tillstånd är inte att tänka på efter hans tidigare upplevelse. Och eftersom det är så inflammerat kan man inte göra något just nu, men ut ska den! Så det blir att söva ner min lilla sork o göra ingreppet i västervik. Men först tio dagars antibiotikabehandling för att få bort varhärd i kinden.
Usch o ve för tandvärk och usch och ve för sömnlösa nätter!!! Jag är SÅÅÅ trött!

2 kommentarer:

  1. jag kan kontra med att jag varit kund hos denna privata tandläkare,men bytt till folktandvården,på grund av ett trevligare mottagande där,men hoppas nu på det bästa för vår lille felix,och är dom dumma felix då ska dom få med mej att göra,ha det bra morfar

    SvaraRadera
  2. Åh, jag lider med er, både Felix och dig. jag har ju gått igenom samma sak med Lena så jag vet vad ni går igenom nu. De fick ju söva henne också efter en jävla klanttandläkare som drog en tand utan att ge henne lugnande. Bedövat var det, men de skulle ju ge henne lugnande också, men det gjorde inte han och vilket helvete vi har haft efter det. Det är först nu som hon kan gå på en vanlig kontroll utan att börja gråta! Och det tack vare en guldklimp till tandläkare som har varit väldigt pedagogisk och tagit det lungt. Vi har helt enkelt fått övat genom att gå till tandläkaren 2-3 gånger om år bara för att hon ska se att det inte behöver göra ont!Och i februari var första gången hon inte grät! Inte heller nu i höst blev det någon gråt så nu ska vi bara gå 1 gång/år som vanligt! Hoppas det går bra för Felix och att han snart slipper det onda!
    Kram!

    SvaraRadera