torsdag 13 april 2017

Lyssna för fan!

Det finns bra läkare och det finns dåliga läkare. Och så finns det läkare som kan dra åt ..... Ursäkta mig.

Jag har nu på morgonen pratat med en läkare utifrån att mina mediciner inte håller hela dygnet. Jag frågade om han kunde se över medicineringen om det går att ändra, lägga till, ta bort, byta ut osv...

Han börjar med att läsa upp gamla journaler och framförallt bedömningen från Västervik där VI kom fram till att jag skulle avvakta operation. Jag kan dom utantill.
Jag förklarade åtskilliga gånger att det inte var så illa då men att det blivit mycket värre den sista månaden och att min ordinarie läkare skickat remiss till ortoped för operation.
"Dr inte-lyhörd" frågade om jag varit hos sjukgymnast. Jag förklarade att nej jag kunde inte komma på den tiden för jag kan inte köra bil eller sitta. Då talar han om för mig att han inte tror på mig och att det är sjukgymnast som gäller. På riktigt alltså så säger "Dr Otrevlig" och nästan hånskrattar:- Nej nu tror jag inte på dig, det måste du väl kunna, ta dig hit.
Nej förklarar jag återigen, det är svårt och gör hemskt ont, jag STÅR och äter, kan inte sitta på toan ordentligt och har inte jobbat på en månad och det är ju väldigt märkligt för min ordinarie läkare säger att det här är allvarligt och att sjukgymnastik inte hjälper i nuläget. Jag har domningar i foten och benet.
Ja, svarar "Dr Jag-tror-att-alla-patienter-ljuger-för-mig", men jag vet inte om du ska lyssna så mycket på din läkare här eftersom läkaren i Västervik remitterat dig till sjukgymnast.
Ja, svarar jag mäkta irriterad, men det va ju INNAN jag hade domningar, nu kan jag inte sitta och har väldigt mycket nervsmärta! Läs också att läkaren i Västervik skriver att jag skulle återkomma om jag fick mer nervsmärta. Jag har läst journalerna!
Ja, svarar "Dr Blåst". Men det är sjukgymnast som gäller och du har väl någon släkting som kan skjutsa dig.
Suck...  Ja visst, jag kan ligga ner i bilen men jag har svårt att prioritera det när det gör så pass ont och när min ordinarie läkare säger att det här bör opereras. Men, sa jag - jag ringde om mediciner, inte för att bli ifrågasatt. Jag avvaktar min tid hos ortopeden den 24:e april. Tack.

Förbannade läkare som inte lyssnar. Jag tackar gudarna för att han inte är min ordinarie läkare. Jag kan inte påstå att jag blev kränkt. Men att han påstår att jag överdriver och att han tror sig veta bättre än mig om min smärta gör mig vansinnig! Han borde helt klart gå en utbildning i bemötande. Fy för fan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar