fredag 17 juni 2011

Skördetider

Vilken underbar tid vi har nu. Det växer så det knakar. Efter denna värme är jag ganska tacksam att det regnat lite de sista dagarna, även att jag tycker det kunde varit uppehåll just dessa dagar under studentfiranden. Men det är så skönt att slippa vattna. Idag har jag plockat första skålen med jordgubbar-direkt från landet. Då känner jag att allt rensande av land ger lön för mödan. Jag har inte varit någon entusiast av att odla grönsaker, jag tycker det finns så fina ekologiska grönsaker att köpa till hyggligt pris. Men i år har jag åter igen testat mig själv och satt lite enkla grönsaker. Ja, faktiskt bara tre sorter, och det känns mycket lyxigt att kunna plocka sin egen ruccola som vi alla i familjen är löjligt förtjusta i. Det blir nog en utökning av antal sorters grönsaker till nästa år.


 Ruccola och mangold färdig att plockas, smakar ljuvligt. Ruccola lärde mig min före detta svägerska Nettan att äta. Hon stekte den och det va så tokigt gott. Jag lyckas aldrig att få till den som hon. Nettan kom hit och hjälp mig! Potatisen står snart i blom vilket innebär att vi har vår egen färskpotatis! Morötterna är det ingen vidare fart på, men de kommer väl igång i sinom tid de också.

Fläderblommorna är också snart klara att plockas. Älskar den saften, är dock ensam om det men det är värt jobbet även att bara jag drickerden. Förresten är det nästan inget jobb alls. Plocka, varva blommor med citroner, häll på kokande vatten, låt stå, koka upp med socker och häll upp på flaska. Njut!

Ensam är stark? Näe, jag tror inte på det. Inte heller tror jag på att det som inte dödar dig, stärker dig.
Men det här krusbäret tror jag på. Tro måste man.

 Underbara jordgubbar.
Nu är det sommar- på riktigt!


2 kommentarer:

  1. Hej! Jag hade bländartal 5.6 på syrenkortet hos mig, men jag använde mig dessutom av makrolins +10, det är det som ger det här mjuka, ulliga, dimma runt om, om det är det du menar! Den vita mjuka bollen är inte en maskros, vet inte vad det är för sorts blomma faktiskt men mjuk ser den ju ut!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag trodde nästan att du hade ett mjukt filter också. Jag har bara 4 dioptriner på min macrolins. 10 verkar bra :-), fast det blir lite dimmigt med mitt också i kanterna.
    Det va helt suveränt vackert. Du kanske skulle klistra in ett fint ordspråk eller nåt på bilden, den ger mig såna vibbar. Men det är ju jag det :-)!! KRAM! /Tina

    SvaraRadera