fredag 14 maj 2010

Att bjuda sina barn på alkohol!

Precis detta är min åsikt om att bjuda sina barn på alkohol. Hur många gånger har jag sagt att det är en myt om att man ska bjuda sina barn på alkohol i hemmet istället för att dom ska slå runt ute och dricka sånt de inte vet vad det är. Bullshit tycker jag om det, men riktigt så uttrycker jag mig inte när vi är ute i skolorna och pratar förebyggande!

Man ger barnen signaler om att det är lite ok att dricka alkohol- det kommer aldrig hända här hemma. När de fyllt 18 kan jag inte mycket göra men innan det tänker inte jag medverka till deras fylla, eller ens ett glas att "smaka". Och jag vill INTE att någon annan bjuder mina barn på alkohol.

5 kommentarer:

  1. Nämen alldeles rätt! Att de får hemma ser de ju bara som ett extra tillskott, de dricker lika mycket ute sedan och blir mer full!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. jag kan väl säga att här bjuds det då inte alkohol till ungdomar tycker det är en sund inställning tina du vet vad jag talar om."morfar"

    SvaraRadera
  3. Pappa: Ja jag kan då inte minnas att jag någonsin blev bjuden hemma, det fixade jag själv;-).

    Monica: Skönt att du håller med mig, jag tampas ofta med den här diskussionen och får kämpa för att inte försöka övertyga om att mina åsikter är de rätta. kram!

    SvaraRadera
  4. Men har inte alla som har tonåringar fåt den där lilla boken om tonåringar och alkohol? Kommer ej ihåg vad den heter men det stod mmycket klokt i den! Att gå på myten att" jag gjorde ju si och så" som många gör är ju så tokigt så det är inte sant. Våra ungdomar behöver inte veta allt dumt som vi kanske gjorde när vi växte upp!Det ger inte oss rätt att tycka att det är ok att de gör samma misstag!
    Att dessutom smyga för föräldrar med att man dricker är ju ett bra sätt att kanske hålla ner konsumtionen lite, man vill ju inte bli påkommen!!

    SvaraRadera
  5. Ingen diskussion. Du har rätt. Noll tolerans. Det är vi som vuxna som ska peka på den enda o rätta vägen....inte den lätta, men den rätta...Sund o bra inställning. Never alkohol, hemma. Gott ....:ok:

    SvaraRadera