tisdag 4 maj 2010

Fullmatad med ny kunskap

Det känns just nu ganska fullproppat i min hjärna. Det får liksom snart inte plats mer och det är då jag går in i min lilla bubbla och inte orkar umgås och trivs bäst med att vara själv och på sin höjd med den närmsta familjen.

Jag funderade idag på om det inte bara är en känsla, det kanske faktiskt ÄR fullt just nu. Jag gick igenom i huvudet vad jag har lärt mig och gått igenom det senaste året i och med mitt nya jobb. Här är listan på vad jag gör i mitt jobb:
  • MI- motiverande samtal. En samtalsmetodik som man använder i samtal när man vill uppnå en förändring.
  • ART. Aggressive replacement training. En behandlingsmetod som går ut på att man ska kunna kontrollera sin känslor.
  • SMADIT- Samverkan mot alkohol och droger i trafiken. Ett program som inom 24 timmar erbjuder alla rattfyllerister en samtalskontakt.
  • Samarbetssamtal- ett sätt att få föräldrar att kunna samarbeta utifrån sitt barns bästa.
  • Hemterapeutiska insatser- att göra hembesök och försöka strukturera och vara ett stöd för familjer med mycket problematik. Detta har jag mest varit med om i Asylfamiljer.
  • Asylfamiljer- hembesök och stöttning till familjer som ansökt om uppehållstillstånd. Ofta med multiproblematik, trauma och psykisk ohälsa.
  • Drogvaneundersökning i skolor
  • Info. på föräldramöten
  • Uppbyggnad av soc. förvaltning och samarbetet mellan oss (öppenvård) och dom.
  • Program för dömda ungdomar- ett program för ungdomar som dömts för ex. narkotikabrott
  • Två olika journalsystem+ att diktera
  • Unga Vuxna- ett projekt för att få unga vuxna (16-24 år) att få den hjälp de behöver på ett snabbare smidigare sätt om vi gör den bedömningen att det behövs.
  • Kontakt/stödperson
  • Social jouren- var 8:e helg ska jag ingå i socialjouren. Vet inte ännu vad detta kommer betyda men det kommer bli lärorikt.
Det är många många saker som jag själv fått söka (övergripande) information om för att förstå vad jag gör och vad klienter pratar om. Detta är lite av det jag fått sätta mig in i:

  • Hur man gör en omprövning till FK (har även gjort en)
  • Skuldsanering
  • Transportstyrelsen
  • Länsrätten
  • Rättegångar
  • Alkolås/körkort
Det kanske inte är så konstigt att jag är trött i huvudet? Jag försöker hejda mitt törstande begär efter att få mer kunskap och tänka på att kvalite för det mesta är bättre än kvantitet. Men det lyckas inte alltid...

2 kommentarer:

  1. vilket intressant jobb du har, blir avis ;)
    /melaine

    SvaraRadera
  2. Melaine: Ja det är roligt men lite mycket just nu. Jag antar att det blir bättre ju mer jag kommer in i allt:-). Grattis förresten, färdig uska eller va de ssk? Kram.

    SvaraRadera