söndag 9 maj 2010

Min sjukdom- hypotyreosa

Kronisk värk, trötthet, depression, mag-tarmproblem, mensrubbningar, sömnproblem, frusenhet, glömska
och svårighet att koncentrera sig är vanliga symtom. Patienten har ofta svårt att överblicka sammanhangen.
Dessutom blir patienten ofta förstoppad, får rikliga menstruationer och blir allmänt trög.

Ja detta beskriver mitt mående näst intill punkt och pricka, det jag inte märker av så mycket är magproblem och värk även om jag ofta har värk någonstans i kroppen (det flyttar på sig). Det jag har märkt av mest och som jag upplevt värst är tröttheten och trögheten. Sa någon att solen är gul är det inte säkert att jag hade förstått sammanhaget när det var som värst. Eller om jag skulle gå upp för trappan kunde jag gå ner och mindes inte varför osv... Jag kunde inte berätta saker för när jag hade börjat mindes jag inte längre vad jag skulle säga. Olidligt! Jag trodde jag häll på att bli galen eller att jag hade begynnande Alzheimer.

Många människor, framför allt kvinnor, drabbas av svåra problem som beror på underfunktion i sköldkörteln. Men sjukvården hittar ofta inget fel på dem.I sköldkörteln, som sitter på halsens framsida strax nedanför struphuvudet, bildas hormoner som styr kroppens ämnesomsättning, temperatur och energiproduktion. Fungerar inte sköldkörteln som den ska märks det i hela kroppen. Producerar körteln för mycket hormon går
kroppen på högvarv, bildas för lite hormon går kroppen på sparlåga.10–20 procent av befolkningen lider av någon form av rubbning i sköldkörteln. Underfunktion, hypotyreos, är den absolut vanligaste.
Symtomen kan vara diffusa till en början, trötthet och nedstämdhet är de vanligaste. Ofta börjar besvären efter någon påfrestande händelse i livet. Även stress kan ligga bakom. När sjukdomen fortskrider förvärras symtomen. Det händer då att patienter får diagnoser som depression,kronisk trötthet, utbrändhet eller klimakteriebesvär. Blodprov är den vanligaste metoden för att ta reda på om en patient producerar för lite sköldkörtelhormon.Visar provet på brist kan läkaren skriva ut sköldkörtelhormon i tablettform –
Levaxin.Men ganska ofta visar blodproverna normalhormonproduktion, patienten får ingen förklaring till sina problem och följaktligen ingen hjälp heller. En del kämpar i årtionden utan att läkare förstår deras symtom eller tar dem på allvar. Det kan då handla om hypotyreos typ 2 – kroppenkan inte tillgodogöra sig de hormoner som
bildas på grund av obalans mellan till exempel sköldkörtel- och binjurehormoner.

Bra länkar att läsa om du misstänker att du har Hypotyreosa eller andra sköldkörtelrubbningar:
http://www.scandlab.com/docs/allers_nr_15_scandlab.pdf
http://www.facebook.com/group.php?gid=273200532343
http://translate.google.com/translate?hl=sv&ie=UTF-8&sl=auto&tl=sv&u=http://www.stopthethyroidmadness.com/hashimotos/&prev=_t&rurl=translate.google.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar