söndag 18 december 2011

Julgodis är tålamod

Jag läser överallt om julgodis och hur misslyckat det blir och att  frustration över att det inte blir bra. Jag kan bara säga - Been there, done that. Har stått med alla möjliga verktyg i mina grytor för att få ut choklad som mer liknar cement än fudge, har slängt åtaliga satser med knäck enom åren. Till och med grytor har jag kastat i ren ilska. Tills jag verkligen tog mig en funderare på vad som var problemet. Ni har redan räknat ut vad det handlar om? Mig. Tålamod, nogrannhet, en tjockbottnad och rejält vid gryta och att röra, röra, röra, röra och röra i grytan är grejen. Numera får jag suverän fudge och perfekt knäck. Tänk att det skulle ta så många år innan jag förstod att man inte kan göra allt snabbt. Vissa saker måste ta tid om man vill uppnå ett visst resultat.
Idag har jag gjort både knäck och fudge, jag använder Arlas vanliga knäckrecept. Gott och enkelt. Tyvärr hittade jag inte mitt fudgerecept som jag använt tidigarevså jag hittade ett annat som jag ändrade lite i för att den ska bli så där smulig och sockrig som jag vill ha min fudge, inte kolaseg inte.

Tinas fudge

2 dl grädde 
4 dl strösocker
2 msk ljus sirap
1 ½ dl kakao
½ tsk salt


Släng ihop alla dessa ingredienser ovan och koka upp på hög värme, koka sedan kraftigt (titta på smeten, inte på antal snäpp på plattan). RÖR, RÖR, RÖR. Denna gången tog det ca 10-15 minuter tills smeten klarade kulprovet. Men det varierar, återigen kolla smeten istället för att förlita er på tider och temperaturer enligt recept. När fudgen klarar kulprovet ska du ha i nedanstående och röra ihop rejält för att sedan hälla på en plåt och låta stelna.

50 g Svenskt Smör från Arla, rumsvarmt
1 msk vaniljsocker

Mumsisch!!! Ikväll ska jag göra en fudge till och ha i lite glögg eller rom. Eller varför inte båda? Men var för sig förstås. Smidigt att ge bort i julklapp :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar