lördag 25 februari 2012

Stackars skabbiga lilla kattelina.

Igår hämtade jag en katt, en liten Lina som jag tyckte såg ut som en liten prinsessa. Kommer från ett bra hem vill jag fortfarande säga. Väldigt lugn och snäll, en tjej på nio månader som hade blivit en för mycket i tidigare familjen.

Detta inlägg är äckligt, bara så du vet.

Men... igår kväll såg jag nåt som rörde sig i pälsen. Helvete, löss. I hela pälsen vart jag än tittade. Detta är en donna med enormt tjock päls så dom gottade sig ordentligt där längst in. Blev tjutfärdig eftersom jag tycker kryp är vidrigt när det blir mycket av det. Vill dessutom inte utsätta min älskade djur för detta. Hon fick sova i bastun i natt, ja inte pådragen då förstås ;-).

Har idag varit och köpt lusmedel, 310 kr. Kul. Inte kul. Löss smittar tydligen inte till människor och trivs inte särskilt bra på andra än värddjuret. Tack för det. Men öronskabb smittar....
Som om det inte räckte med löss så har hon öronskabb... det luktar nåt så vidrigt ur öronen på henne.
Fy fasen, det är täppt med sörja och det luktar värre än du kan tänka dig. Stackars katt. Fick upp stora otäcka flak ur öronen på henne förut, i ena örat var det små sår.


Här ligger lilla Lina i våran trappa, hon är tjusig. Men lukar inte tjusigt....

Jag funderar hit och dit om jag ska åka tillbaka med henne. Var på väg förut men tycker synd om lilla Lina och barnen gillar henne även att vi inte kunnat gosa med henne. Kanske ska jag ge henne en chans och om det inte funkar med den chansen så får jag väl åka med henne då. Fy fan vad jag sitter och kliar mig hela tiden!!!

4 kommentarer:

  1. Usch ja men lämna inte tillbaka henne-hon är ju jätesöt. Jag badar mina katter mot löss två gånger om året för det kan de ju komma in med vilken dag som helst egentligen. Och öronskabb, jävla skit. Veterinär medicin kostar på. Har precis avslutat en kur på 300 kr för mina tre och jag tror att skiten är borta nu men som sagt det räcker att en katt har det så sprider det sig till de andra...Hon var verkligen superfin..She`s a keeper ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Ylva, hon blir nog kvar här :-). Löss är tydligen inte vanligt att katter får har jag fått till mig, däremot loppor av många olika slag. Mina katter har aldrig haft annat än vanliga ekorreloppor tack o lov! Men denna hade löss som kröp omkring inne i pälsen. Iuuusch. Ska ringa till en veterinär jag och be honom skriva ut ett recept för öronen om han inte vill se på henne. Hon är misstänkt tjock för att vara nio månader. Jag blir inte förvånad om hon är på tjocken! Vill du ha? En mer eller mindre ;-.

      Radera
  2. Hell no !;) Nu räcker det definitivt med katter på Tallvägen 2...Gud så himla söt hon är..

    SvaraRadera
  3. Tina: jag är kanske intresserad av en kattunge i så fall...

    Lycka till med behandlingen av den otroligt söta katten!

    SvaraRadera