tisdag 22 februari 2011

Man kan bygga ett hus inom två miljoner.

Fick en fråga om VAD är det som kostar med att bygga hus. Så här ser MIN ungefärliga kalkyl ut.

Tomt ca 65 000 kr. 30 kr per kvm.
VA-Avlopp ca 70-80 000 kr
Elanslutning ca 30-40 000 kr
----------------------------------
 Ca 185 000 kr. Summan av kardemumman utan hus

Hus ex. Smålandsvillan Ljungby 122 kvm utan övervåning men som kostar exakt lika mycket som 1½- plansvåning kostar 1.3 miljoner nyckelfärdigt (utan grund som kostar ca 200 00 kr)Ett mycket bra pris tycker jag. Med inredd övervåning blir detta hus 200 kvm stort! Man ska ha en typ av uppvärmining också... skulle tippa på att jag tar i så de skriker men jag säger 200 000 för den, bergvärme.

Totala summan skulle kunna bli 1.9 miljoner! Alltså för oss :-). Tomten vi eventuellt kan köpa är ju billigare än vissa andra. Tror också att vi kommer undan billigare med både grund och uppvärmning, bara man letar efter rätt entreprenad eller om man har kontakter :-).

Så du ser Jenny, det går att bygga under 3 miljoner om man inte har alltför stora krav :-).

4 kommentarer:

  1. får jag skoja lite ,min nästa bostad blir väl 6 famnar djup och kostar ca 20,000 med allt"morfar"

    SvaraRadera
  2. Pappa, det är mycket lång tid tills dess. Kommer ni o hälsar på oss ikväll :-)?

    SvaraRadera
  3. ja ,det kan hända men man får va realist,jag vet inte du kan ringa mamma och fråga ,hon är i h-fred

    SvaraRadera
  4. Tack Tina!
    Nu känner jag dock att jag blir ännu mer fundersam... Vad betalar de för då? Tomten? Alltså gräs, mur mm? Hmm tål o tänkas på.
    Det går i vågor det där med husbyggartankarna. Jag såg att ni fått lägga planerna på hyllan ett tag, tråkigt. Men samtidigt är vi ju unga länge till, eller hur!?
    Kram Jennie

    SvaraRadera