onsdag 11 mars 2009

I natt när jag låg o funderade...

...så gick jag igenom vad jag lärt mig om mig själv de sista åren och vad jag tycker har varit mest lärorikt. Detta kom jag fram till:


  • Ta inte för givet att "mottagaren" (den du ger informationen till) förstår vad du menar, tänker eller känner när något händer eller när du berättar något och förväntar dig en viss reaktion som kanske uteblir. Ta reda på att du är förstådd och berätta hur du tänker/känner/menar tydligt. Tydlighet och eget ansvar, två viktiga ingredienser.
  • Välj hur du vill ta emot informationen du får. Kanske får du kritik, men- konstruktiv kritik? Att få saker till sig är ibland jobbigt och man kan bli ledsen men då är de bra att rannsaka sig själv innan man "ger igen".
  • Din sanning är alltid din sanning. Ingen kan ta ifrån dig vad du känner.
  • Gå inte omkring och undra/ va ledsen/ arg över saker som du kan ta reda på. Gör nånting åt det istället. I de flesta situationer är det inte alls så som du tror.
  • Fundera lite över dina egna värderingar ibland. Vad tycker du egentligen? O varför? Jag har ändrat fler av mina värderingar sista åren. Någon frågade "Va var det för fel på dom innan?". Det var kanske inget fel men jag har nu mer kunskap om vissa saker och då ändras också min uppfattning om saker och ting.
  • Ta ansvar för ditt liv.

Det här är saker som har fastnat och som jag faktiskt tänker på och som nu börjar sitta naturligt. Jag är så tacksam att jag gick min utbildning som hjälpte mig att koma till insikt om vissa saker om mig själv och mitt liv. Det borde vara obligatoriskt att gå en liknande utbildning nån gång i sitt liv....

3 kommentarer:

  1. Ja jag önskar jag kunde bli lika smart som dig Kusin..ler.. Mamma brukar alltid säga att all tid jag har lagt ner för att hjälpa mina "kompisar", hade jag lagt ner den tiden på mig själv så hade jag mått bättre.. Och det håller jag nog med henne om.. Kram och bra skrivet kusin

    SvaraRadera
  2. Hon har en liten poäng. Å andra sidan- hur bra hade du mått om du inte brytt dig om dina vänner. Jenny är nog en sådan tjej som bryr sig om andra med förhoppning att få det samma tillbaka, tyvärr blir det inte alltid så:-(.Man måste älska sig själv innan man kan älska någon annan sägs det... Kram kusin.

    SvaraRadera
  3. Ja tyvärr så har jag lärt mig något.. För jag har inte fått tillbaka knappt något av det jag gav.. Men man lär så länge man lever..

    SvaraRadera